יום ראשון, 23 באוקטובר 2016

בימים ההם ובזמן הזה... ארכיון האינטרנט בן 20!

ארכיון האינטרנט בן 20!  מסיבת יום ההולדת תתקיים בתאריך 26.10.16. אם אתם במקרה בסן פרנסיסקו אתם מוזמנים להצטרף.
ארכיון האינטרנט הוקם בשנת 1996 כארגון ללא מטרת רווח, על מנת לבנות ספריה לפרסומים הקיימים ברשת. מטרת הארגון לספק גישה קבועה לחוקרים, סטודנטים, היסטוריונים, בעלי מוגבליות ולציבור הרחב לאוספים היסטוריים הקיימים בצורה דיגיטלית.

מכונת הזמן

עבור מרבית הגולשים, מכונת הזמן של האתר הוא החלק השימושי ביותר. הממשק פשוט, ובהקלדת כתובת אינטרנט של אתר מסוים ניתן לראות כיצד הוא השתנה לאורך השנים. עבור חלק מהאתרים קיים שימור בנקודת זמן אחת, ועבור חלק אחר, של אתרים פופולריים יותר, יש שימור בנקודות זמן רבות. כיום נשמרים בליון דפי אינטרנט בשבוע על ידי ארכיון האינטרנט.  רק חלק של המאגר העצום, בלתי ידוע בהיקפו, מכוסה על ידי מכונת הזמן ופתוח לציבור. זאת כפי שמוסבר כאן במאמר, הפותח צוהר אל מאחורי הקלעים של הפרויקט בן ה -20.

מה לארכיון האינטרט ולמלאניה טראמפ

היבט אקטואלי של השימוש בארכיון האינטרנט: האתר האישי של אשתו של המועמד לנשיאות ארצות הברית דונלאד טראמפ הוסר מהרשת. אולם ניתן לצפות בו כפי שנשמר על ידי ארכיון האינטרנט. האתר היה קיים לפחות עד ה - 20 ביולי, אך כעת הוא נמחק ומפנה לאתר הראשי של טראמפ עצמו. הנושא פורסם לאחר שעיתונאים ניסו להתחקות אחר ההיסטוריה של אשתו של המועמד, ולברר האם אמנם יש לה תואר מאוניברסיטת סלובניה כפי שטענה? על פי האתר snopes אוניברסיטה שכזו כלל אינה קיימת. עוד על אתר זה ניתן לקרוא כאן.


ארכיון האינטרנט. https://archive.org/


Save Page Now

Save Page Now הוא שירות שימושי נוסף של מכונת הזמן, המאפשר לכל אחד לשמר את הלינקים החשובים לו. למשל, ציטוטים של אתרי אינטרנט בביליוגרפיה של עבודה אקדמית. לא רוצים שהאתר ייעלם בדיוק כשהעבודה נמצאת בבדיקה אחרונה? שימרו את הלינק באמצעות מכונת הזמן. מכניסים את הלינק המבוקש בחלון Save Page Now, ומקבלים לינק קבוע שיהיה קיים גם אם האתר ייעלם עם השנים. 


לא עוד 404

אף פעם לא נעים לגלוש לדף כלשהו ולגלות את ההודעה 404 Page Not Found. אם תהיתם פעם מה המשמעות של הודעה זו, תוכלו לקרוא הרחבה על כך כאן בקישור
פרויקט חדש של ארכיון האינטרנט בשיתוף חברת מוזילה ודפדפן פיירפוקס מנסה לפתור את הבעיה. בפרוייקט הושק תוסף נסיוני מיוחד המותאם לדפדפן פיירפוקס, ומאפשר לצפות בגרסאות האחרונות של אתרים שנשמרו בארכיון האינטרנט במידה ואין גישה אחרת אליהם. 
מנהלי אתרים יכולים גם כן להטמיע קישור לארכיון האינטרנט בחינם באתרם, כך שיחד עם ההודעה המאכזבת 
404 Page Not Found יופיע גם לינק לדפי אינטרנט שנשמרו מהאתר בארכיון במידה וקיימים. 

חדר 404

ומענין לענין באותו ענין, בלוג מענין בשם חדר 404 של עידו קנין - מגזין תרבות דיגיטלית, טכנולוגיה וחיי רשת. לקריאת הבלוג לחצו כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה