יום ראשון, 12 ביוני 2016

ויקיפדיה - חידושים תוספים וטיפים

ויקיפדיה, עם למעלה מ -40 מליון ערכים, היא מהאתרים הפופולריים ביותר בעולם. בטח גם לכם יוצא לבדוק משהו בויקיפדיה פה ושם...  לצורך זה או אחר. להלן כמה חידושים, עדכונים וכלים שיהפכו את השימוש בויקיפדיה, עכשיו או בעתיד, לטוב יותר.

אמינות המידע  בויקיפדיה

מידע רפואי בויקיפדיה

רבות נכתב על אמינות המידע בויקיפדיה, וכשמדובר במידע רפואי לדבר חשיבות כפולה ומכופלת. על פי סרטון חדש שפורסם לאחרונה על ידי קוקרין (Cochrane) דפי ויקיפדיה העוסקים ברפואה זוכים ל - 180 מליון צפיות בחודש, אך רק 1% מהם עברו תהליך מסודר של בקרת עמיתים. 90-95% מהסטודנטים לרפואה משתמשים בויקיפדיה במהלך לימודיהם. מטרת שיתוף הפעולה באמצעות פרויקט מיוחד היא לשפר את איכות המידע הרפואי בויקיפדיה על פי הסטנדרטים של קוקרין, ולהנגיש את המידע, בין היתר באמצעות תרגום לשפות רבות, ובכך להפיץ את הידע הרפואי העדכני לקהל גדול ככל האפשר.


שיתוף פעולה בין ויקיפדיה וקוקרין

האם ניתן לסמוך על המידע בויקיפדיה? טיפים שימושיים

שאלת מליון הדולר: האם ניתן לסמוך על המידע בויקיפדיה? כתבה מיוחדת העוסקת בנושא פורסמה לאחרונה על ידי הבלוגר דן אולברייט, ועוסקת במספר סוגיות הקשורות לנושא.

האם ניתן לצטט ערכים מויקיפדיה בעבודות אקדמיות?

ויקיפדיה עצמה מתייחסת לשאלה זו במספר דפים וכתבות באתר. למשל בדף Wikipedia:Academic use נכתב כך: Wikipedia is not considered a credible source. זאת בעיקר בהקשר של ציטוט בעבודות אקדמיות, ומהסיבה שכל אחד יכול לערוך את המונחים באתר, כולל רובוטים.
עם זאת, מחקרים שונים דווקא מצאו שלערכים בויקיפדיה בתחומים מגוונים, ממידע תרופתי ועד היסטוריה, יש רמת דיוק דומה מאוד לזו של ספרים ברמה אקדמית באותם נושאים, אם כי הכילו מידע פחות מקיף בהשוואה לספרים.
לסיכום, ההמלצה היא לא להשתמש בערך של ויקיפדיה עצמו כציטוט לעבודה אקדמית, אלא כנקודת התחלה ללימוד הנושא. במידה ובויקיפדיה מצטטים מקורות שונים בגוף הכתבה, אפשר לשקול לצטט אותם.

איך ניתן לזהות ערכים איכותיים בויקיפדיה?


כתבות טובות

כתבות טובות הן כאלה שעברו עריכה מוקפדת יותר ותוכנן נחשב לאמין.  כתבות אלה מסומנות בסימן פלוס (+) ירוק מוקף בעיגול מימין לכותרת. 

כתבות מאופיינות

כתבות מאופיינות אלו הכתבות הנחשבות לטובות ביותר הקיימות הויקיפדיה, אלו שעברו את העריכה הקפדנית ביותר, ומשמשות כדוגמה לאופן בו יש לכתוב ערכים אחרים. כתבות מאופיינות מסומנות בכוכב. 

מספר הציטוטים בכתבה ואיכותם

שימוש בציטוטים נאותים בכתבה מעלה כמובן את אמינותה.


היסטוריית העריכה

כדאי לבדוק את היסטוריית העריכה של הכתבה. עריכות מרובות בזמן קצר מצביעות בדרך כלל על שינויים שאינם תורמים לאמינות הטקסט. עריכות רבות אופיניות לערכים שנויים במחלוקת בתחומי המדע והדת למשל.

לשונית שיחה (TALK) - איתור ערכים בפרוייקטים

בלשונית זו, המצויה בראש כל ערך בויקיפדיה,  ניתן לראות אם הערך נמצא בפרוייקט מסוים ( WikiProject), בדומה לפרוייקט   WikiProject Medicine לו שותפה קוקריין שהוזכר לעיל. ערכים שהינם חלק מפרוייקט הם מלכתחילה בקטגוריית אמינות גבוהה בויקיפדיה. לדוגמה הערך על סוכרת באנגלית.



תוספים לויקיפדיה

WikiWand

סטארטאפ ישראלי בשם WikiWand נותן לתכנים המוכרים של ויקיפדיה עיצוב חדשני וידידותי למשתמש. ויקיפדיה, מהאתרים הפופולריים בעולם, שומר על העיצוב הדומה לזה בו עלה לאויר לפני למעלה מעשור (באנגלית - 2001, בעברית - 2003). השימוש בויקיפדיה באמצעות WikWand נותן חווית משתמש משודרגת מבחינת עיצוב הדף, הטקסט והתמונות, אפשרות לשמור מועדפים, וקריאת הגדרות של מונחים המופיעים בטקסט בריחוף עם העכבר ללא צורך בהקלקה. 
להורדת התוסף לחצו כאן

WikiWand


Wikipedia Quick Hints

אם אתם רוצים את ויקיפדיה כפי שהכרתם והתרגלתם, ורק לקבל את האפשרות לראות את ההגדרות של מונחים בטקסט מבלי ללחוץ עליהם, אלא בריחוף עם העכבר מעליהם תוכלו להתקין את התוסף Wikipedia Quick Hints.
על התוסף למדתי מכתבה זו (סעיף 9), אולי תמצאו בה עוד משהו שמענין אתכם...
להתקנת התוסף לחצו כאן

קריאה נעימה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה