יום שישי, 26 ביוני 2015

Ag for Agriculture

בינואר 2015 הושק מנוע חיפוש חדש של הספריה הלאומית לחקלאות, המאפשר לציבור גישה נוחה וללא תשלום לפרסומים המדעיים של החוקרים במשרד החקלאות האמריקאי.  את הודעת ההשקה של מנוע החיפוש ניתן לקרוא כאן.
מנוע החיפוש נקרא PubAg. השם דומה ל - PubMed, אך מדגיש את ייחודו של המאגר לנושאי חקלאות. קיימת חפיפה מסויימת בין שני המאגרים, אך קיימים ב -PubAg מאמרים שלא יופיעו ב -PubMed.
עבור תזונאים זהו מאגר חשוב מאוד, היות וכל נושא התזונה, בטיחות המזון ואיכות המזון בארצות הברית נמצאים תחת משרד החקלאות.

PubAg מכסה מעל 40,000 מאמרים מעיתונים מדעיים שנכתבו על ידי חוקרים של משרד החקלאות מהשנים 1997 עד 2015.  כל המאמרים של חוקרי משרד החקלאות נמצאים כאן בטקסט מלא בחינם.
בנוסף למאמרים אלה, מכסה מנוע החיפוש גם למעלה מ -  450000 מאמרים בנושאים הקשורים לחקלאות מעיתונים מדעיים שעברו ביקורת עמיתים (Peer Reviewed), בעיקר מהשנים 2002-2012. מאמרים חדשים מוספים מדי יום, כ -20,000 מדי חודש. גם מאמרים ישנים יותר (מאמרים שפורסמו לפני 1997) יוספו בהמשך במידת האפשר.
השקת הפורטל הינה בשני שלבים, כאשר הראשון היה כאמור בינואר השנה, והשני מתוכנן לסוף שנת 2015. בשלב השני יתווספו למאגר מאמרים רבים נוספים, וכן כלי עזר  לחיפוש ומעקב אחרי שאילתות החיפוש.



תמונה 1: דף הבית של PubAg


כלי עזר לחיפוש ב -PubAg

עקרונות החיפוש במאגר מוסברים ב - PubAg FAQs.
ניתן להשתמש באופרטורים AND, OR, NOT , בחיפוש המתקדם לפי שדות ספציפיים, ולהיעזר בפילטרים לסינון התוצאות בצד שמאל של דף התוצאות.

NALT: the NAL Thesaurus

החיפוש ב -PubAg מתבצע באופן אוטומטי תוך שימוש בתזאורוס (מאגר מילות המפתח) של הספריה הלאומית לחקלאות. כלומר, כאשר מכניסים מילת חיפוש מסוימת הקיימת בתזאורוס, החיפוש יתבצע גם למלים הנרדפות שלה, בדומה לחיפוש ב -PubMed. אופן החיפוש והדרכים לצמצם או להרחיב את התוצאות מוסבר כאן
ניתן לראות איזה חיפוש נעשה בחלונית Search Details המסומנת בצהוב בתמונה 2. כמו כן מסומן הקישור  Refine my search, עליו יש ללחוץ על מנת להרחיב או לצמצם את המונחים עליהם מתבצע החיפוש. 

תוצאות החיפוש ב - PubAg


כאן לא קיימת בשלב זה האפשרות לחפש ישירות מהתזאורוס , כפי שקיים דרך MeSH ב - PubMed. אולם שימוש נוסף שכן ניתן לעשות בתזאורוס זה: איתור מילות מפתח שונות עבור חיפושים במאגרים אחרים כמו גוגל סקולר. קישור ישיר לגוגל סקולר אגב כן קיים ישירות מהתזאורוס של הספריה לחקלאות, אך הוא מחפש רק את המונח עצמו ולא את כל המונחים הנרדפים והקשורים. בתמונה 3 מסומן לדוגמה המונח Diet Recall, המונחים הנוספים שיופיעו בחיפוש ב -PubAg, והמקום ללחוץ למעבר ישיר לגוגל סקולר. שם כאמור, יתבצע חיפוש רק על Diet Recall.


תמונה 3

בהמשך השנה צפוי לצאת לפועל השלב השני של PubAg, מענין יהיה לראות אילו שרותים נוספים ואיזו הרחבה של החומר המכוסה על ידו נקבל. כדאי לעקוב!

יום שישי, 19 ביוני 2015

פחות זה יותר - מסננים תוצאות בפאבמד

בעידן בו עודף המידע הוא הבעיה בעת ביצוע חיפושים שונים, היכולת לסנן את התוצאות בצורה יעילה היא חשובה ביותר. בפאבמד, בו מצויים למעלה מ -25 מליון מאמרים, היכולת לצמצם את תוצאות החיפוש ולהגיע למאמרים הרלוונטיים היא הכרחית.

סרגל הפילטרים

בעת ביצוע חיפוש כלשהו בפאבמד, מופיע בצד שמאל של המסך סרגל הפילטרים, המאפשר לסנן את תוצאות החיפוש לפי פרמטרים שונים, כגון סוג המאמר (מחקר קליני, סקירה, הנחיות וכדומה), מועד הפרסום, מחקר על בני אדם או בעלי חיים, ילדים או מבוגרים. פילטרים נוספים, שאינם מופיעים באופן אוטומטי, ביניהם  השפה בה פורסם המאמר, ניתן לבחור בלחיצה על Show additional filters המסומן בצהוב בתמונה 1. בתוך הפילטרים הנוספים ניתן למצוא בין היתר סינון לפי נושאים Subjects מסויימים בחיפוש, ביניהם תוספי תזונה או רפואה אלטרנטיבית.


תמונה 1: הוספת פילטרים


לחיצה על 2 פילטרים באותה קטגוריה, למשל Clinical Trial וגם Review בקטגוריה Article types תגדיל את מספר התוצאות, כיון שהתוספת היא באמצעות האופרטור OR. אם רוצים לצמצם את תוצאות החיפוש יש לשנות את האופרטור ל -AND בחלונית של פרטי החיפוש Search Details, המצויה בתפריט הימני של המסך (יש לגלול את הדף מעט למטה). החלונית  עם האופרטורים מסומנת בתמונה 2.


תמונה 2: חלונית פרטי החיפוש והאופרטור OR שיש להחליף ל -AND כדי לצמצם את התוצאות



מידע נוסף על סרגל הפילטרים ואופן השימוש בו מוצג בסרטון הבא.
הסבר מפורט על כל הפילטרים הקיימים ניתן לקרוא כאן.


פילטרים מותאמים אישית

באמצעות My NCBI ניתן ליצור פילטרים מותאמים אישית. פילטרים אלה יופיעו כקישורים בצד ימין של המסך. דוגמה לכך ניתן לראות בתמונה 3.


תמונה 3: פילטרים אישיים

בפאבמד ניתן ליצור עד 15 פילטרים אישיים, במאגרים האחרים של NCBI מספר הפילטרים האישיים מוגבל לחמישה. מספר האפשרויות כאן הוא כמעט בלתי מוגבל: ניתן ליצור פילטרים לכל תת קטגוריה המופיעה בסרגל הפילטרים, לקישורים חיצוניים לפאבמד, למאמרים הקיימים בספריה הרצויה לכם (בתנאי שיש לה שיתוף פעולה עם NCBI), למאמרים בשפה הרצויה לכם (אולי עברית?) ולכל מילה או מונח שתרצו.
הסבר מפורט על שלל האפשרויות כולל סרטונים ניתן לקרוא כאן.

מידע נוסף על השימוש ב - My NCBI לשמירת חיפושים וקבלת התראות, ליצירת תיקיות לפי נושאים וליצירת רשימה ביבליוגרפית.

קריאה מהנה!

יום שלישי, 9 ביוני 2015

ככה כן בונים ביביליוגרפיה - עם My NCBI

בפוסטים הקודמים על My NCBI נסקרו האפשרות לשמור חיפושים ולקבל עליהם התראות, והאפשרות לשמור מאמרים בתיקיות, או אוספים Collections. הפעם נאיר אפשרות נוספת של My NCBI, שליחת מאמרים לתיקיה שתכין אותם לציטוט ביביליוגרפי.

My Bibliography היא כלי חינמי לניהול ציטוטים של פאבמד. הוספת מאמר לציטוט לרשימה הביביליוגרפית נעשית באופן דומה להוספת מאמר לאוסף, אך בתפריט Send to נבחר את My Bibilography.
במידה ויש לכם גישה לתוכנה לניהול ביבליוגרפיה (שאינה חינמית בדרך כלל) תוכלו לשלוח את המאמר אליה ישירות מכאן. בתמונה 1 מסומנות שתי אפשרויות אלה בצהוב, בחלונית הנפתחת לאחר לחיצה על תפריט Send to.


תמונה 1. שליחת מאמר לביביליוגרפיה שלי או לתוכנה לניהול ציטוטים

ניתן להוסיף לביבליוגרפיה באופן ידני מאמרים או מקורות מידע אחרים שאינם מצויים בפאבמד. כמו כן ניתן לשתף את הביבליוגרפיה, למשל עם מנחה העבודה, ואפילו להוסיפו כעורך. להדגמת התהליך של יצירת ביבליוגרפיה, עריכתה, שיתופה ועוד צפו בסרטון הבא.
למידע נוסף על ניהול הביבליוגרפיה החינמי של My NCBI קראו כאן.

ניהול מספר ביבליוגרפיות במקביל

לא ניתן לנהל מספר ביבליוגרפיות במקביל, בניגוד למשל למספר האוספים שאינו מוגבל. במידת הצורך ניתן לשמור מאמרים המיועדים לעבודה מסוימת באוסף, ובבוא העת להפוך אותם לביבליוגרפיה, אפשר לשלוח אותם במרוכז ל - My Bibliography בעזרת תפריט Send To.


שיטת הציטוט

בפאבמד נכתבים הציטוטים לפי השיטה של ANSI/NISO Z39.29-2005 (R2010) Bibliographic References.
במידה ואתם צריכים ציטוט לפי כללים אחרים, כגון MLA או APA, תוכלו להעזר בגוגל סקולר על מנת לקבל את הציטוט מעוצב על פי הכללים הנדרשים. בנוסף, גם כאן קיימת אפשרות לשלוח את הציטוט לתוכנה לניהול ביביליוגרפיה.
לקבלת הציטוטים בגוגל סקולר יש ללחוץ על הקישור צטט המופיע מתחת לכל מאמר בתוצאות החיפוש. אם הקישור לא מופיע, יש ללחוץ על המילה עוד. ניתן לראות קישורים אלה מסומנים בצהוב בתמונה 3. בתמונה 4 מופיעים הציטוטים המעוצבים המתקבלים לאחר לחיצה על צטט, וכן התוכנות לניהול ביבליוגרפיה שאפשר לשלוח אליהן ציטוטים.



תמונה 3. הרחבת התפריט לקבלת כפתור צטט



תמונה 4. קבלת ציטוטים מעוצבים או שליחה לתוכנת ניהול ביבליוגרפיה


בהמשך נאיר תכונה נוספת של My NCBI, ניהול פילטרים אישיים של תוצאות החיפוש. המשיכו לעקוב!

יום שישי, 5 ביוני 2015

שומרים מאמרים עם My NCBI

לאחר שלמדנו להכיר את My NCBI, איך להגיע אליו ואיך לשמור בו חיפושים ולקבל עליהם התראות, הפעם נראה שירות נוסף של My NCBI: שמירת מאמרים בתיקיות לפי נושאים. חלק זה נקרא Collections, וניתן לשלוח אליו כל מאמר או מאמרים שמוצאים בפאבמד. אני מוצאת שאפשרות זו שימושית מאוד, בעיקר במהלך חיפוש במאגר, כאשר גולשים מדף לדף, ולעתים לא מצליחים לחזור למאמר שנראה לנו חשוב, שראינו בהתחלה ועכשיו כבר לא מצליחים לאתרו שנית. כמו כן בחיפושים חוזרים ניתן לשמור שם מאמרים נוספים שמצאנו בנושא מסוים.


איך יוצרים אוסף (Collection) ושולחים אליו מאמרים

הצעד הראשון הוא ביצוע חיפוש כלשהו בפאבמד, דרך MeSH או או בכל דרך אחרת שתבחרו. בדף עם תוצאות החיפוש, בראש הדף מצד ימין למעלה, יופיע חץ קטן עם המלים Send To לצידו. ניתן לראות זאת מסומן בצהוב בתמונה 1. 

  
תמונה 1. איתור תפריט Send To


אם נלחץ על החץ הקטן בתפריט Send To, ייפתחו מספר אפשרויות לייצוא תוצאות החיפוש, כפי שניתן לראות בתמונה 2. 


תמונה 2. פתיחת תפריט Send To


בתפריט שנפתח ניתן לבחור מספר אפשרויות, ביניהן העברת תוצאות החיפוש לקובץ, לדואר אלקטרוני, לתוכנה לניהול ביביליוגרפיה (Citation manager) או כאמור לתיקיות, הנקראות אוספים, או Collections. 
לפני שנבחר את האפשרות Collection בתפריט Send To, יש לסמן מבין המאמרים המופיעים בתוצאות החיפוש את אלו שרלוונטיים לנו, למשל את שלושת המאמרים הראשונים כמופיע בתמונה 3. לאחר שסימנו את המאמרים הרצויים נלחץ על Send To, ונבחר בתפריט שנפתח את Collection. לאחר מכן יש ללחוץ על האפשרות Add to Collction המסומנת בצהוב בתמונה 3. 


תמונה 3. סימון מאמרים רלוונטיים והעברתם לאוסף


כעת ייפתח חלון, המודגם בתמונה 4,  בו אפשר לשמור את הקבצים באוסף חדש, או להוסיפם לאוסף קיים. במידה וזהו אוסף חדש ניתן לקרוא לו בשם על פי בחירה.

תמונה 4. הוספת מאמרים לאוסף חדש או קיים


ניתן בכל עת לחזור לאוספים אלה, השמורים עבורכם ב -My NCBI. 
הדגמה של תהליך שמירת מאמרים לאוסף, וכן של שמירת מאמר בודד בתיקיית המועדפים, ופעולות נוספות באוספי המאמרים שלכם בסרטון הבא.
מידע נוסף על יצירת האוספים והשימוש בהם ניתן לקרוא כאן
על אפשרויות נוספות שמציע My NCBI  אפרט בהמשך... המשיכו לעקוב! אשמח לתגובות, הערות ושאלות.