יום שישי, 19 ביוני 2015

פחות זה יותר - מסננים תוצאות בפאבמד

בעידן בו עודף המידע הוא הבעיה בעת ביצוע חיפושים שונים, היכולת לסנן את התוצאות בצורה יעילה היא חשובה ביותר. בפאבמד, בו מצויים למעלה מ -25 מליון מאמרים, היכולת לצמצם את תוצאות החיפוש ולהגיע למאמרים הרלוונטיים היא הכרחית.

סרגל הפילטרים

בעת ביצוע חיפוש כלשהו בפאבמד, מופיע בצד שמאל של המסך סרגל הפילטרים, המאפשר לסנן את תוצאות החיפוש לפי פרמטרים שונים, כגון סוג המאמר (מחקר קליני, סקירה, הנחיות וכדומה), מועד הפרסום, מחקר על בני אדם או בעלי חיים, ילדים או מבוגרים. פילטרים נוספים, שאינם מופיעים באופן אוטומטי, ביניהם  השפה בה פורסם המאמר, ניתן לבחור בלחיצה על Show additional filters המסומן בצהוב בתמונה 1. בתוך הפילטרים הנוספים ניתן למצוא בין היתר סינון לפי נושאים Subjects מסויימים בחיפוש, ביניהם תוספי תזונה או רפואה אלטרנטיבית.


תמונה 1: הוספת פילטרים


לחיצה על 2 פילטרים באותה קטגוריה, למשל Clinical Trial וגם Review בקטגוריה Article types תגדיל את מספר התוצאות, כיון שהתוספת היא באמצעות האופרטור OR. אם רוצים לצמצם את תוצאות החיפוש יש לשנות את האופרטור ל -AND בחלונית של פרטי החיפוש Search Details, המצויה בתפריט הימני של המסך (יש לגלול את הדף מעט למטה). החלונית  עם האופרטורים מסומנת בתמונה 2.


תמונה 2: חלונית פרטי החיפוש והאופרטור OR שיש להחליף ל -AND כדי לצמצם את התוצאות



מידע נוסף על סרגל הפילטרים ואופן השימוש בו מוצג בסרטון הבא.
הסבר מפורט על כל הפילטרים הקיימים ניתן לקרוא כאן.


פילטרים מותאמים אישית

באמצעות My NCBI ניתן ליצור פילטרים מותאמים אישית. פילטרים אלה יופיעו כקישורים בצד ימין של המסך. דוגמה לכך ניתן לראות בתמונה 3.


תמונה 3: פילטרים אישיים

בפאבמד ניתן ליצור עד 15 פילטרים אישיים, במאגרים האחרים של NCBI מספר הפילטרים האישיים מוגבל לחמישה. מספר האפשרויות כאן הוא כמעט בלתי מוגבל: ניתן ליצור פילטרים לכל תת קטגוריה המופיעה בסרגל הפילטרים, לקישורים חיצוניים לפאבמד, למאמרים הקיימים בספריה הרצויה לכם (בתנאי שיש לה שיתוף פעולה עם NCBI), למאמרים בשפה הרצויה לכם (אולי עברית?) ולכל מילה או מונח שתרצו.
הסבר מפורט על שלל האפשרויות כולל סרטונים ניתן לקרוא כאן.

מידע נוסף על השימוש ב - My NCBI לשמירת חיפושים וקבלת התראות, ליצירת תיקיות לפי נושאים וליצירת רשימה ביבליוגרפית.

קריאה מהנה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה